Skip to main content

INISIATIF & KREATIF Untuk BERSEDEKAH

1. Belilah beberapa buah kerusi atau bangku dan letakkan di dalam masjid. Supaya dapat diguna orang yg ingin memakainya disaat solat (amalan biasa di masjid-masjid di Arab, Mekah & Madinah ) 

2. Letakkanlah di jendela kamarmu segelas air atau makanan untuk burung2 kecil yg datang hinggap ke sana.

3. Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji atau upah jerih payahmu, untuk dsumbangkan kpd anak yatim & orang miskin.

4. Belilah sekantung plastik sarung tangan & sarung kaki, agar dapat dberikan kepada para pekerja.

5. Letakkanlah di kamarmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu & sedekahkan wang tersebut. Lakukanlah ini pada setiap bulan.

6. Jika engkau hadir dlm acara keramaian (keluarga & kerabat atau sahabat), belilah 1 atau 2 kotak air mineral, niatkan utk sedekah kepasa orang-orang yg memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 dsb). 

7. Jika kamu mengisi petrol, kemudian datang petugasnya ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah)

8. Belilah mushaf (al quran). letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yg akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yg membacanya.

9. Berikanlah perasaan gembira kpd setiap orang, khususnya kpd mereka2 yg sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yg tulus.

10. Lemparkanlah senyum kepada orang yg kamu temui, berilah salam kepada orang yg duduk, & bertuturlah dgn ucapan yg baik kerana semuanya adalah sedekah.

11. Jangan biarkan engkau tertidur, melainkan telah engkau ampuni setiap orang yg telah berbuat jelek kpdmu dari mengghibahi, mengadu domba & menzalimimu.

12. Kirimkan mesej ini ke semua kenalanmu. Siapa tahu ada yg mau mengamalkan. Moga andapun akan diberi pahala kerananya. .. Selamat bersedekah...

Comments

Popular posts from this blog

Kahwin oh Kahwin!

Kalau ckp pasal kawin siapa yg tak suka?Mestilah semua org suka kan lagi lagi yg tgh menaip ni haa.Pantang kalau bukak bab kawin dgn bdak bdak rumah dia Ya Allah bukan main seronok lagi.Senyum smpai ke telinga mmbayangkn betapa seronoknya kawin tu.Tapi dlm bayang bayang tu ada jugak terfikir tentang tanggungjwab yg perlu dan wajib dipikul nanti setelah bergelar isteri.Bukan suka suka hnya pada hari majlis perkahwinan tapi slepas majlis tu kena difikirkan jugak.Bila fikir tentang kawin pelbagai tanda tnya sering bermain dkat minda ni haa."aku dah ready ke?" "aku muda lagi blh ke kawin?" "mak aku bagi ke tak aku kawin?" "kalau aku kawin nnt mak aku sorg sorg jela dkt rumah,siapa nk jaga dia?" "klau aku kawin aku blh ke jlnkn tanggungjwb sbgai seorang isteri?" "kalau aku aku kawin adkah family sbelah aku dpat menerima seadanya suami aku nnt?" "kalau aku kawin mcm mna family sebelah suami aku,blh ke trima aku prngai aku yg su...
YAYYYYYY ! STOK TEATOX DAH RESTOCK !! Kaih kaih naa mai pakat order, stok dok ada dah kt tgn kami ni.hihi. Mai naaa, sapa kat Kelana Jaya or Shah Alam meh lah whatsap kaih 😘😘  Jangan lupa tau ! Siapa yg rasa nak kurus kan peha ka, nak turunkan berat badan, boleh cuba TEATOX DA BOMB kami ni ! Siapa nk join Postage boleh terus whatsap ai okay, jgn malu jgn segan. Nak cantik, nak sihat mana boleh segan kan? hehe. Jom cekidautttt nombor kat bawah utk whatsap utk order teatox. Hotline +6013.622.2082 / +6013.622.2082 / +6013.622.2082 #sayajualtea #teatox #detox #skinny #skinnytea #skinnyteatox #whiteningtea #whiteningteatox #mimpimika #teamimpimika #kurus #fatburner #vegan #getfit #organic #oliveoil #positivevibes #flowertea #flowerteatox  #organicsoap #oliveoil #oliveoilsoap #facesoap #veganbreakfast #positivevibes #breakfast #mimpimikatips #sayajual #skinnylegteatox #teatoxmalaysia #teatoxmurah #mimpimikatips #agenmimpimika

KACAU

Assalamualaikum ! Selamat petang ! Okay harini nak review pasal buku ni haa. Scary kan muka depan dia? Yes totally menakutkan jugak sebenarnya. Buku ni seronok sangat sebab writer dia berjaya buat saya macam masuk ke dalam buku ni sekali & imagine banyak gila benda. Seriously part, ketawa mengilai, part lirik ulek mayang, part menari etc, part seru "benda" tu menggunakan jawa punya lagu/mantera phewhhhhh goosebump okay! *eksaited sikit. Terus terang saya cakap,saya beli buku ni hari Rabu, rabu petang mcm tu start baca sikit je, dah rasa dah best dia tu. So after dah setel solat etc semua terus sambung yang tak reti nak berhenti dah tu sebab apa? Haa sebab buku ni best, cara penulisan dia seronok sgt. Sempoi jugak lah. And semalam saya dah habiskan baca buku dengan jayanya. *bangga.hihi.okay dah. Saya sendiri mengaku, lepas saya baca buku ni saya takut untuk tidur malam dah, saya takut nak duduk rumah sensorang dah, saya takut nak balik ke bilik sendir...