Skip to main content

Sahabat


Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh :)

Pada awal pagi Selasa ni pada pukul 2:21am sambil sambil membuat kerja sekolah & mengedit website utk bakal bisnes yang dibuat & dikendalikan oleh saya sendiri pada masa akan dtg ni.InsyaAllah, tiba-tiba terfikir tentang sebuah hubungan yang dipanggil "Persahabatan".

Apa yang korang faham dengan maksud sahabat itu.?Sahabat ni mcm mana.?Dengan siapa kita perlu bersahabat.?Haa.banyak persoalan sebenarnya bermain di minda bila brcakap or brfikir tentang isu ini.;)
Tetapi bagi kefahaman aku sendiri maksud sahabat tu ialah mereka yang akan sentiasa berada dengan kita walaupun susah & senang.Sahabat itu ialah penyeri hari-hari kita dikala kita stress dengan kerja sekolah,kerja dipejabat,kerja apa pun.Sahabat itu juga akan sentiasa support kita dlm apa jua bidang,jawatan etc yang kita pegang or dipertanggungjawabkan.

Tetapi pernah tak korang fikir berapa ramai yang betul betul layak digelar SAHABAT.?Klau nak diikutkan hidup kita sentiasa dikelilingi oleh kawan-kawan tapi beberapa org shja yg betul betul layak digelar kawan/sahabat.:) 

YES,memang kita takkn pernah lari daripada bergaduh itu ini,terasa,makan hati etc.Memang semua akan merasai seperti atau melalui saat mcm ni.Tetapi tak semua orang dapat harungi masalah atau dugaan mcm ni.Tetapi ada juga sesetengah yang berjaya harunginya.Alhamdulillah :)

Sejak aku sekolah rendah ke sekolah menengah ,dari sekolah menengah ke diploma, dari diploma ke degree aku telah lalui pelbagai dugaan dalam bab persahabatan ni.Macam-macam aku pernah rasa itu ini,pelbagai jenis kawan/sahabat aku pernah jumpa & brkawan,mcm mcm perangai aku pernah aku jumpa & aku laluinya sehinggalah sekarang ini.
Apa yang aku dapat belajar ialah bukan semua orang yang rapat dengan kita akan kekal brkawan dgn kita smpai bila-bila. Bukan semua orang yang rapat dengan kita akan kenal siapa diri kita 100% walaupun kita ni tramatlah kenal dgn perangainya.Banyak yang bukan bukan dan bukan.Sedangkan kita yang dh brkawan berapa lama pun boleh trputus hubungan mcm tu shaja kdg kdg disebabkan oleh perkara yg kecil je ini kan pulak sahabat yang baru nk berkenal :))

"Bukan semua orang yg kita rapat dari dulu akan or boleh kekal dgn kita selamanya & bukan orang yg kita baru kenal tak boleh or kekal dgn kita selamanya.Kadang-kadang org yg baru kenal akn lebih memahami kita dan  kekal dgn kita selamanya InsyaAllah :)"

Sejak sambung belajar ke peringkat degree ni Alhamdulillah rasanya aku telah cuba dan pun telah buat utk berubah ke arah yang lebih baik lagi utk mmperbaiki diriku lagi.Tetapi betullah apa org ckp "setiap benda baik yang kita hendak lakukan pasti akan ada dugaan/rintangan yang melanda/perlu hadapi." Aku sekarang cuba utk memperbaiki sikap,perbuatan,percakapan,layanan etc senang cerita dari semua segi lah akan ku ubah kerana Dia.InsyaAllah :)

Tidak aku kisah(ada lah kisah jugak) bagaimana cara kawan-kawan melayan diriku,sama ada layan dengan elok/baik atau sebaliknya,tetapi apa yang aku pasti & berusaha adalah ingin mengekalkan persahabatan itu dengan baik & juga sehinggalah sampai bila-bila.Perkara dahulu sudah aku lupakan segalanya,telah aku maafkan semuanya.Aku sudah pun mula membuka buku baru & aku ingin mengisi buku itu dengan penuh cerita yang menarik,cerita yg penuh dengan kawan yg baru etc :) Walau sejahat mana mereka melayan aku,aku akan tetap brcakap dgn mereka.Aku tidak peduli :)

Sedang aku dalam keadaan yang seperti "moral down,mood down blabla" tu  En.K telah inbox ke Facebookku dan memberi kata-kata ni haa.Entah mana lah dia amik ;) Ayat tu betul betul telah mengubati sakit,sedih dalam jiwa & hati ku ini. Alhamdulillah :))
Okay mesti korg dh jemu baca.Sorrrrry post kali ni panjang,and bda ni hnya pndapat aku.Jgn lah korg tiru ke apa eh.?:D *btw kata-kata hikmah tu ada di bawah ayat yang telah di BOLDkan.
Assalamualaikum ;)

Ukhuwwah itu bukanlah kita mengharapkan balasan sahabat kita. Tetapi mengharapkan redha Allah SWT semata-mata.


Kita kepada sahabat kita, adalah tanggungjawab kita kepada Allah SWT. Manakala sahabat kita kepada kita, adalah tanggungjawab dia dengan Allah SWT.



Maka selesaikanlah tanggungjawab kita denganNya, dengan itu kita tidak akan pernah merasa kecewa kala sahabat tidak membalas kebaikan kita. Kerana Dia pasti akan membalas kebaikan kita. 

Popular posts from this blog

Kahwin oh Kahwin!

Kalau ckp pasal kawin siapa yg tak suka?Mestilah semua org suka kan lagi lagi yg tgh menaip ni haa.Pantang kalau bukak bab kawin dgn bdak bdak rumah dia Ya Allah bukan main seronok lagi.Senyum smpai ke telinga mmbayangkn betapa seronoknya kawin tu.Tapi dlm bayang bayang tu ada jugak terfikir tentang tanggungjwab yg perlu dan wajib dipikul nanti setelah bergelar isteri.Bukan suka suka hnya pada hari majlis perkahwinan tapi slepas majlis tu kena difikirkan jugak.Bila fikir tentang kawin pelbagai tanda tnya sering bermain dkat minda ni haa."aku dah ready ke?" "aku muda lagi blh ke kawin?" "mak aku bagi ke tak aku kawin?" "kalau aku kawin nnt mak aku sorg sorg jela dkt rumah,siapa nk jaga dia?" "klau aku kawin aku blh ke jlnkn tanggungjwb sbgai seorang isteri?" "kalau aku aku kawin adkah family sbelah aku dpat menerima seadanya suami aku nnt?" "kalau aku kawin mcm mna family sebelah suami aku,blh ke trima aku prngai aku yg su...
YAYYYYYY ! STOK TEATOX DAH RESTOCK !! Kaih kaih naa mai pakat order, stok dok ada dah kt tgn kami ni.hihi. Mai naaa, sapa kat Kelana Jaya or Shah Alam meh lah whatsap kaih 😘😘  Jangan lupa tau ! Siapa yg rasa nak kurus kan peha ka, nak turunkan berat badan, boleh cuba TEATOX DA BOMB kami ni ! Siapa nk join Postage boleh terus whatsap ai okay, jgn malu jgn segan. Nak cantik, nak sihat mana boleh segan kan? hehe. Jom cekidautttt nombor kat bawah utk whatsap utk order teatox. Hotline +6013.622.2082 / +6013.622.2082 / +6013.622.2082 #sayajualtea #teatox #detox #skinny #skinnytea #skinnyteatox #whiteningtea #whiteningteatox #mimpimika #teamimpimika #kurus #fatburner #vegan #getfit #organic #oliveoil #positivevibes #flowertea #flowerteatox  #organicsoap #oliveoil #oliveoilsoap #facesoap #veganbreakfast #positivevibes #breakfast #mimpimikatips #sayajual #skinnylegteatox #teatoxmalaysia #teatoxmurah #mimpimikatips #agenmimpimika

KACAU

Assalamualaikum ! Selamat petang ! Okay harini nak review pasal buku ni haa. Scary kan muka depan dia? Yes totally menakutkan jugak sebenarnya. Buku ni seronok sangat sebab writer dia berjaya buat saya macam masuk ke dalam buku ni sekali & imagine banyak gila benda. Seriously part, ketawa mengilai, part lirik ulek mayang, part menari etc, part seru "benda" tu menggunakan jawa punya lagu/mantera phewhhhhh goosebump okay! *eksaited sikit. Terus terang saya cakap,saya beli buku ni hari Rabu, rabu petang mcm tu start baca sikit je, dah rasa dah best dia tu. So after dah setel solat etc semua terus sambung yang tak reti nak berhenti dah tu sebab apa? Haa sebab buku ni best, cara penulisan dia seronok sgt. Sempoi jugak lah. And semalam saya dah habiskan baca buku dengan jayanya. *bangga.hihi.okay dah. Saya sendiri mengaku, lepas saya baca buku ni saya takut untuk tidur malam dah, saya takut nak duduk rumah sensorang dah, saya takut nak balik ke bilik sendir...